Informacje dla rodziców
Informacje i porady logopedy dot. badania przesiewowego 15.01.2016
Logopedyczne badania przesiewowe 3, 4-latków Dlaczego tak późno? Termin grudzień/ styczeń wybrany, aby dać szansę maluchom na przyzwyczajenia się do przedszkola, zwiększenia ich zaufania do otaczających osób
Jak przebiega badanie logopedyczne? - Z zachowaniem poszanowania dla odrębności osoby dziecka, jego prawa do samodecydowania o sobie (adekwatnie do wieku)
Logopeda wita się na sali w obecności Pań Nauczycielek, które dziecko darzy zaufaniem, przedstawia się i zaprasza dwoje dzieci, aby czuły się bezpieczniej. Proponuje zabawę tematyczną lub prezentuje interesujące obrazki, aby zachęcić dzieci do spontanicznych wypowiedzi – tak sprawdza umiejętności komunikowania się, rozumienie mowy i słownictwo czynne; przysłuchuje się, czy dziecko poprawnie wypowiada głoski. W razie wątpliwości prosi o powtórzenie wyrazów, które zawierają trudne dla dziecka głoski. Pyta dziecko, czy zgodzi się pokazać zęby, język i zajrzeć do buzi, w badaniu chodzi o sprawdzenie fizjologicznych warunków dla mowy : ruchomości i sprawności języka, warg (czy wędzidło językowe i wargowe jest przykrócone?), podniebienia miękkiego, prawidłowości zgryzu, połykania, stanu migdałów podniebiennych (ich przewlekły stan zapalny może informować o przeroście 3. migdała), wysklepienia podniebienia twardego Jeżeli dziecko odmawia badania na jakimkolwiek etapie, a zwłaszcza odmawia oglądania i otwarcia buzi, badanie jest przerywane, a dziecko odprowadzone do grupy ze świadomością, że sprostało sytuacji, a „oglądanie buzi” może być odłożone. Dzieci czasem utożsamiają to badanie z typowo lekarskim, zdarza się, że dzieci często poddawane badaniom reagują niechęcią, zwłaszcza gdy takie badanie wykonywane było w pośpiechu. Pamiętamy o oswajaniu z „Małego Księcia” A. de Saint-Exupery’ego… Dziecko otrzymuje wybraną naklejkę. Kiedy konieczna jest terapia logopedyczna? - gdy dziecko nie rozumie mowy (rozumienie mowy jest najważniejsze w komunikacji)
- gdy brak jest mowy czynnej lub jej rozwój jest opóźniony (przyjmuje się, że poważne opóźnienie występuje, gdy dziecko wypowiada się jak dziecko o połowę młodsze – np. dwulatek – jak dziecko roczne itd.), gdy mowa jest niezrozumiała dla rodziców (u 2-latka) lub osób postronnych (u 3-latka i więcej)
- gdy dziecko wypowiada głoski w sposób nieprawidłowy w języku ojczystym – np. w języku polskim nie istnieją głoski wypowiadane z językiem wsuniętym między zęby, taka wymowa, nazywana międzyzębową podlega terapii niezależnie od wieku dziecka
- gdy głoski dźwięczne wymawiane są jak bezdźwięczne (b>p, w>f, z>s itd.), gdy taki rodzaj wymowy zdarza się, lecz nie jest regułą, nie ma konieczności terapii, wystarczą ćwiczenia ortofoniczne w domu lub grupie przedszkolnej
- gdy dziecko się jąka (nie jest jąkaniem zwyczajne rozwojowe „zacinanie się”!)
Niepotrzebne niepokoje - „dziecko nie mówi głoski r, sz” (lub odwrotnie) – proszę sprawdzić w tabeli „Rozwój mowy dziecka” czy w ogóle na tym etapie rozwoju mowy powinno tak trudną głoskę wymawiać; przedwczesne wymawianie takich głosek („powiedz r” i dziecko mówi, aby zadowolić osobę dorosłą) może zaowocować zniekształceniami wymowy, które są o wiele trudniejsze do skorygowania niż nauka nowej dla dziecka głoski
- jeżeli rozwój mowy dziecka nie odpowiada ściśle normom – małe różnice nie wymagają interwencji logopedy, mogą być swoiste dla danego dziecka
- dziecko jąka się – być może jest to tylko tzw. fizjologiczne jąkanie się, charakterystyczne dla wieku przedszkolnego, gdy duża dysproporcja pomiędzy umiejętnościami językowymi i sprawnością aparatu mowy a potrzebą szybkiej komunikacji powoduje charakterystyczne „zacinanie się”; dlatego wszystkie dzieci przedszkolne wymagają profilaktyki jąkania w ramach ćwiczeń ortofonicznych, a także w codziennych zajęciach (rytm dnia, przewidywalność zajęć sprzyjają spokojowi dziecka, deklamowanie wierszyków, śpiewanie piosenek wydłużają fazę wydechową i pozwalają kontrolować wypowiedź pod tym względem)
Prawidłowy rozwój mowy dziecka (wg L. Kaczmarka) - 0. Etap przygotowawczy (3 – 9 miesiąc życia płodowego): czas wykształcenia się narządów mowy i początki ich funkcjonowania; kształtowanie wrażliwości na rytm kołysania i słyszenie bicia serca matki.
- Okres melodii (1 rok życia); manifestowanie potrzeb krzykiem, płaczem, zadowolenia – śmiechem, wrażliwość na melodię mowy; głużenie i gaworzenie (nieświadome i - od 6 – 11 miesiąca życia – świadome bawienie się wymawianiem głosek), pod koniec tego okresu pojawiają się pierwsze słowa: mama, tata, baba, da (daj).itp
- Okres wyrazu (2 rok życia) – ciągle melodia porządkuje wypowiedź, nadając jej właściwy sens, liczne wyrazy dźwiękonaśladowcze; mowa jest mało zrozumiała dla osób postronnych z powodu wielu zniekształceń wyrazów (ucięcia, przestawki, wymiana głosek): np. śampoś – szampon, pśi – śpi, dam! - nie dam, Bole dzenie – Boże Narodzenie; pojawiają się holofrazy – wyrazy o znaczeniu zdania - są zapowiedzią kolejnej fazy rozwoju.
- Okres zdania (2-3 rok życia) – przełomowy moment: dziecko łączy ze sobą dwa wyrazy, zdania te dalekie są od poprawności gramatycznej, otwiera się droga ku coraz bogatszej i urozmaiconej składni, co pozwala na odzwierciedlenie subtelnych procesów myślowych, bardzo szybko – lawinowo rośnie ilość rozumianych i używanych słów. Pod koniec tego okresu wypowiedź dziecka powinna być już zrozumiała bez wzmacniania gestami i poza kontekstem.
- – czas doskonalenia umiejętności językowych, dziecko próbuje wyrazić swoje coraz bardziej skomplikowane myślenie poprzez użycie przyimków, spójników – używa słów w określonej formie, pojawiają się coraz bardziej złożone zdania. Swobodnie porozumiewa się z otoczeniem – powinno być rozumiane przez osoby obce. Znajomość reguł gramatycznych służy tworzeniu rozmaitych oryginalnych tworów językowych, co nadaje językowi dziecka świeżość i urok. Wypowiedzi dziecka świadczą jednocześnie o jego umiejętnościach językowych, jak i nieporadności.
Co po badaniu przesiewowym? Nauczyciel poinformuje, czy potrzebna jest terapia logopedyczna, czy może pomoc w domu – wykonywanie łatwych ćwiczeń usprawniających, a może mowa rozwija się doskonale? W razie potrzeby przedszkole proponuje cotygodniowe zajęcia logopedyczne – odpłatnie. Logopeda zbada już dokładnie umiejętności dziecka – sformułuje diagnozę logopedyczną i ustali przyczyny problemów dziecka z mową. Może okazać się, że będą konieczne konsultacje specjalistyczne. Tylko wyeliminowanie możliwych do usunięcia przyczyn może sprawić, że terapia logopedyczna będzie skuteczna. Nadzwyczajne zwyczajne – jak natura pomaga w mówieniu Mowa jest umiejętnością bardzo złożoną, wymaga współpracy wielu układów w ciele człowieka: oddechowego, nerwowego, mięśniowego. Fakt, że wypowiadanie się jest możliwe dzięki odpowiedniemu przystosowaniu elementów układu trawiennego (jama ustna, to pierwszy jego odcinek)i oddechowego, bardzo pomaga w przygotowaniu dziecka do mówienia - Prawidłowe oddychanie – powinno odbywać się torem fizjologicznym, przez nos (dzięki temu dziecko wdycha powietrze ogrzane, nawilżone i oczyszczone),
- Ssanie – odruch ssania kształtuje się już w życiu płodowym, prawidłowe ssanie to ssanie z piersi mamy (angażuje aż 40 mięśni, podczas gdy ssanie z butelki 4), jest treningiem języka, warg, pomaga właściwie kształtować podniebienie twarde i żuchwę.
- Połykanie – właściwe połykanie doskonali się także w trakcie picia z piersi mamy, na etapie przedszkola (3 rok życia) powinno się już ukształtować połykanie typu dorosłego: język unosi się do podniebienia twardego i przesuwa ku tyłowi jamy ustnej; niestety wiel e dzieci wciąż połyka w sposób infantylny – język napiera na obecne już zęby! Przyczyną może być zbyt długie korzystanie z butelki, kubka niekapka, smoczka lub częste infekcje górnych dróg oddechowych. Polecamy picie ze zwykłych kubeczków, ewentualnie picie przez rurkę.
- Gryzienie, żucie jako baza właściwego kształtowania się mowy. Konieczne jest stopniowe eliminowanie papek w miarę pojawiania się zębów (od 6 – 33 miesiąca wyrzynają się kolejne zęby), prawidłowe żucie, jak sama nazwa wskazuje wymaga użycia żuchwy, która powinna poruszać się nie tylko ruchem zawiasowym, ale i na boki, aby dokładnie zmiażdżyć pożywienie. Prawdziwy trening żucia odbywa się podczas jedzenia chleba – ale nie tzw. dmuchanego pieczywa, o gumowatej konsystencji oraz mięsa. Surowe warzywa też są świetne!
Na etapie przedszkola pozostaje p. 1 i 4 do doskonalenia, 3- do ewentualnej korekty, 2 – do eliminacji (bo może istnieć jeszcze przetrwały odruch ssania i na tym tle infantylne połykanie). Jeśli niektóre z tych elementów zostały niezauważone przez rodziców, to przecież powyższe wskazówki mogą być pomocne przy wychowywaniu młodszych dzieci ! Oprac. dr Lidia Szulc, logopeda Rys. Asia i Małgosia
|
|
|