|
Zajęcia e-lerningowe DLA PRZEDSZKOLAKÓW
Zabawy z wodą – propozycje zajęć dla dzieci przedszkolnych 01.04.2020
Dzieci dążą do różnego rodzaju kontaktu z wodą. Stanowi ona nawiązanie do okresu prenatalnego, kojarzącego się im z poczuciem bezpieczeństwa. Woda zapewnia przyjemne odprężenie i rozluźnienie. Dlatego dzieci lubią się kąpać, przedłużając czas pobytu w wannie pełnej ciepłej wody i piany. Chętnie bawią się mydlinami, które dostarczają przyjemnych doznań w obrębie dłoni, co jest niezwykle korzystne przy tendencji do dużej nadwrażliwości. Rodzice powinni zadbać o urozmaicenie kąpieli, wrzucając do wody plastikowe pojemniki, lejki, różne myjki, zabawki i piłeczki sensorynki. Należy prowokować dziecko do nalewania i przelewania wody, do wyławiania pływających w pianie małych zabawek.
Zabawy i ćwiczenia z wodą: - Przygotowujemy miskę ciepłej wody, ubijaczkę do piany i kilka przedmiotów, np. łyżeczka, piłeczka, moneta, guzik, klocek, małe zabawki, kostki do napojów, itp. Wlewamy do miski płyn do naczyń, a dziecko ubija ubijaczką wodę, tak aby powstała obfita piana, która zakryje całą powierzchnię. Następnie podajemy dziecku zebrane przedmioty i prosimy, aby kolejno wrzucało je do wody. Będzie miało za zadanie wyławiać je bez udziału wzroku, różnicując tylko za pomocą dotyku.
- Należy przygotować dwie miski – jedną z ciepłą, a drugą z zimną wodą. Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu (tym razem bez piany) dziecko ma wyławiać po kolei przedmioty z ciepłej wody i wrzucać je , zanurzając głęboko rękę, do stojącej obok miski zimną wodą. Po chwili powtarzamy ćwiczenie, lecz tym razem dziecko wyławia przedmioty z zimnej wody i wrzuca je do ciepłej. Można urozmaicić zadanie, koloryzując wodę naturalnymi barwnikami.
- Dziecko wyławia różne drobne przedmioty z niedużej miski wypełnionej wodą przy pomocy nierdzewnych, drewnianych lub plastikowych szczypiec i wrzuca je do osobnego pojemnika.
- Przygotowujemy płytkie przezroczyste naczynie i napełniamy je wodą. Na zmianę z dzieckiem wrzucamy do niego kostki lodu. Możemy również przytrzymać kostki lodu, na chwilę pod wodą, a potem puścić, żeby dziecko zaobserwowało jak wyskakują na powierzchnię. Jeszcze lepiej przyciągają uwagę naszej pociechy kostki z zamrożonymi w środku kawałkami owoców, albo kostki zamrożonego soku, które będzie mogła polizać.
- Przy pomocy dłoni dziecko wyławia z miski wrzucone do niej wcześniej kostki lodu.
- Mrozimy w kostce lodu małą plastikową zabawkę, a potem kładziemy ją na talerzyku i obserwujemy topnienie lodu.
- Nalewamy wody do starej plastikowej miski i dodajemy do niej trochę kolorowej farby olejnej albo zwykłego oleju spożywczego. Mieszamy wierzchnią warstwę i obserwujemy tworzące się wzory. Dziecko może tez podmuchać w wodę przez słomkę.
- Na dnie miski z wodą kładziemy lusterko i prosimy dziecko, żeby się w nim przejrzało. Bawimy się zmienianiem odbicia w lustrze przez delikatne poruszanie wody.
- Do miski z wodą wrzucamy kolorowe przedmioty, np. guziki, kostki do napojów. Zadaniem dziecka jest ich wyławianie za pomocą sitka lub zaparzacza do herbaty a następnie posegregowanie wg kolorów.
- Do miski z wodą wkładamy lekkie przedmioty, np. papierowe statki, kolorowe piórka, piłeczki pingpongowe, itp. Zadaniem dziecka jest dmuchanie na przedmioty, tak aby przedostały się na drugi brzeg miski.
- Dziecko za pomocą kubka i lejka przelewa wodę z miski do plastikowej butelki.
- Wodna ścieżka sensoryczna
- Zabawa relaksacyjna przy muzyce – masaż butelką wypełnioną woda przez dziecko: wałkujemy lub stemplujemy butelką po ciele dziecka.
Literatura: 1. B. Odowska – Szlachcic Integracja sensoryczna w autyzmie 2. J. Moor Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym 3. https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/08/zabawy-i-eksperymenty-z-woda/
|
|
|
|