Wersja dla osób niedowidzących

Zajęcia e-lerningowe DLA PODOPIECZNYCH OŚRODKA WCZESNEJ INTERWENCJI

Zabawy w ciepło-zimno
07.05.2020

Dzień dobry. Dziś proponujemy zabawy w ciepło - zimno rozwijające zmysł dotyku.

Dotyk jest zmysłem rozwijającym się i dojrzewającym najwcześniej, bo już około piątego - szóstego tygodnia po poczęciu. Dziecko zaczyna poznawać świat właśnie za pomocą tego zmysłu. Zmysł dotyku w chwili narodzin jest jedną z najbardziej rozwiniętych zdolności. Nie jest on jednak w pełni ukształtowany. Noworodek wprawdzie czuje ofiarowywane mu pieszczoty, ale musi pokonać długą drogę, zanim zacznie rozróżniać wszystkie rodzaje wrażeń dotykowych i dokładnie umiejscawiać punkt ciała, który został dotknięty.

To, co umożliwia dziecku nauczenie się rozpoznawania i różnicowania bodźców dotykowych, to jak największe i najbogatsze ich doświadczanie na sobie.

Układ dotyku ma wpływ na:
- poznawanie swojego ciała;
- wczesne poznawanie przedmiotów;
- rozpoznawanie przedmiotów bez udziału wzroku;
- różnicowanie bodźców.  dotykowych;
- rozwój emocjonalny.

Przedmioty dostarczane do stymulacji dotykowej powinny mieć zróżnicowaną strukturę powierzchniową. Bogactwo proponowanych wrażeń dotykowych pozwala dziecku na rozwijanie i przeżywanie różnych doświadczeń zmysłowych.

1. Zabawy z wodą

Sposób realizacji:

Stawiamy przed dzieckiem dwie miski z wodą – w jednej misce znajduje się woda ciepła, a w drugiej - woda zimna. Zachęcamy dziecko do włożenia rąk do wody. Zadajemy dziecku pytanie „W której misce jest woda ciepła?”, „W której misce jest woda zimna?”.

Modyfikacje: ucząc dziecko doświadczania wody, możemy wprowadzić element mycia rąk, mycia zabawek.

Z wody dziecko może wyławiać zamrożone plastikowe,  kolorowe kostki do drinków oraz gumowe piłeczki o różnej strukturze czy ulubione zabawki malucha.

2. To jest zimne

Potrzebujemy :

- pudełka/ foremki do lodu,
- barwników/lub odrobiny farby
- produktów,  które zatopimy w wodzie (fasola, wiórki kokosowe, soczewica, orzechy, ziarenka kawy lub drobnych skarbów dziecka).

Zalewamy foremki do lodu wodą z barwnikiem/ farbką, wrzucamy do nich wyżej wymienione produkty i zamrażamy. Zamrożone formy dajemy dziecku do ręki. Dziecko przekłada lodowe kostki do pudełka, bacznie obserwuje jak się topią i  i co znajduje się w środku. Dorosły pyta dziecko jakie są kostki lodu? lub nazywa cechy (zimny, twardy).

W foremkach do kostek lodu można zamrozić ulubiony sok lub kawałki owoców -  wtedy oprócz wrażeń dotykowych zyskamy (smakując) wrażenia smakowe.

3. Woda i kolorowy lód

Do tej zabawy potrzebna będzie nam miska z ciepłą wodą. Maluch wkłada ręce do miski z ciepłą wodą ( dorosły pyta dziecko jaka jest woda lub sam ją określa). Dziecko może przelewać  wodę z jednego naczynia do drugiego. Dorzucamy do miski  z wodą zabarwione spożywczymi barwnikami/ farbkami kostki lodu.Dziecko może zabawić się w rybaka i za pomoca dłoni spróbować powyciągać kostki lodu na talerzyk. Maluch poznaje w ten sposób przeciwieństwa ciepło – zimno oraz ciało stałe – płynne. Poza tym obserwuje jak lód rozpuszcza się i barwi wodę.

4. Zabawy z kartami pracy

5. Zagadki, których rozwiązaniem są pojęcia związane z ciepłem i zimnem. (lód, śnieg, kaloryfer, słońce)

• Kruchy, przezroczysty, jest jak szyba prawie. W mroźny dzień zimowy znajdziesz go na stawie.

• Puszysty, bialutki, zimą leci z nieba. Wielkiego bałwanka lepią z niego dzieci.

• Żelazne długie żeberka wiszą pod oknem równiutko. Kiedy się zrobią gorące, w domu nam będzie cieplutko.

• Wisi na niebie kula świecąca. Ogrzewa ziemię bo jest gorąca. Cieszą się kwiaty, śmieją się drzewa, martwi się tylko bałwan pękaty, bo kiedy kula zbyt mocno grzeje, brzuszek bałwanka szybko topnieje.

Życzymy miłego dnia i przyjemnej zabawy :)

Linki
1% dla OPP
BIP Akademia
Kalendarium
Strona powstała w ramach projektu "Ośrodek Wspierania Ekonomii Społecznej we Wrocławiu" współfinansowanego
ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego


CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA