MCW CAPITOL - Ośrodek Wczesnej Interwencji
Zespoły Wczesnej Interwencji badają zgłoszone dzieci określając poziom ich rozwoju. Zdjęcie nr 1 Grupa studyjna z Gruzji wraz z Prezes Stowarzyszenia A. Szatkowską oraz 1 zespołem OWI Zdjęcie nr 2 Zdjęcie bliźniaków i ich szczęśliwych rodziców z 1 zespołem OWI Zdjęcie nr 3 Drugi zespół OWI Rodzice znajdują się w komfortowej sytuacji ponieważ podczas badania dziecka obecnych jest kilku specjalistów jednocześnie (pediatra lub lekarz rehabilitacji ruchowej, fizjoterapeuta, neurologopeda lub logopeda) w związku z tym dokonywana diagnoza jest kompleksowa, a informacja o dziecku pełna ze spójnymi zaleceniami co do ewentualnych oddziaływań w domu. Ten sposób pracy jest nowatorskim rozwiązaniem oszczędzającym czas rodziców przeznaczony na konsultację, a specjaliści mają możliwość wspólnie ustalić indywidualny plan oddziaływań dla danego podopiecznego. W sytuacjach wymagających pogłębienia diagnozy oraz zastosowania terapii do pracy zespołów włączani są inni specjaliści: neurolog, ortopeda, psycholog, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej i inni w zależności od potrzeb. Badanie pediatryczne: - wywiad odnośnie praktyk chorób i chorób w rodzinie - badanie lekarskie
Badanie fizjoterapeutyczne polega na : - ocenie motoryki spontanicznej na brzuchu i plecach ( zwracanie uwagi na jakość ruchu ), - ocenie odruchów, - ocenie reakcji posturalnych według metody Vojty. Po ocenie i wskazaniach do terapii , dostosowujemy rehabilitację indywidualnie do potrzeb dziecka. Jeżeli nie ma wskazań do regularnych spotkań z terapeutą, rodzic otrzymuje zalecenia do domu dotyczące pielęgnacji, odpowiedniego układania, noszenia, zmian pozycji niemowlaka. Rodzicom przekazywany jest instruktaż w jaki sposób dbać o swój kręgosłup, podczas opieki nad maluszkiem. Badanie neurologopedy lub logopedy obejmuje: - diagnozowanie budowy oraz funkcjonowania narządów mowy dziecka, odruchów ustno-twarzowych (szukania, ssania, kąsania, przełykania oraz wymiotnego), - profilaktykę logopedyczną wad zgryzu, wspomaganie prawidłowego oddychania , pozycjonowania podczas karmienia piersią, stymulowanie poprawnego żucia pokarmów o urozmaiconym smaku i konsystencji, - wczesną stymulację słuchową i integrację sensomotoryczną - pobudzanie zmysłów wzroku, słuchu, dotyku, węchu i smaku, - diagnozowanie i terapię poszczególnych okresów rozwojowych mowy dziecka (melodii, wyrazu, zdania, swoistej mowy dziecięcej), stymulowanie do dalszego kształtowania języka dziecka aż do osiągnięcia dojrzałości szkolnej, W diagnozowaniu i terapii wykorzystywane są tradycyjne metody logopedyczne z zastosowaniem elementów metody Dyna-Lingua M.S., ustno-twarzowej terapii regulacyjnej R. Castello-Moralesa oraz integracyjnej terapii ustno- twarzowej S. Masgutowej. |