WCZESNA POMOC DZIECKU NIEPEŁNOSPRAWNEMU I JEGO RODZINIE
MSPDiON prowadzi „Wczesną Pomoc Dziecku Niepełnosprawnemu” w ramach tzw. Wczesnej Interwencji od 1997 roku Swoim działaniem obejmuje przede wszystkim powiaty milicki, trzebnicki, oleśnicki, krotoszyński, rawicki. Dzieci niepełnosprawne w wieku od 0–7 lat do programu przyjmowane będą na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności. 5 dni w tygodniu przez 12 miesięcy w roku. Wieloprofilowa diagnoza małego dziecka dokonywana jeat przez zespół specjalistów, w którego skład wchodzą: rehabilitant, logopeda, psycholog, pedagog. Po wnikliweji wielopoziomowej diagnozie opracowany zostaje kompleksowy Indywidualny Plan Działań, weryfikowany w zależności od efektów terapii i zmieniających się potrzeb dziecka. Praca w zespole sprzyja właściwej ocenie zachowań dziecka. Zajęcia prowadzone są w obecności rodziców by korzystali z modelowych sytuacji i otrzymywali instruktaż do pracy w warunkach domowych. Z psychologicznego punktu widzenia korzystny dla dzieci jest tylko taki rodzaj terapii, który nie zaburzy relacji z rodzicami. Częstość wizyt rodziców z dzieckiem w Ośrodku Wczesnej Interwencji uzależniona jest od stanu zdrowia dziecka. Terapia odbywa się najczęściej 3 razy w tygodniu, a najrzadziej raz w tygodniu. Prowadzona jest również grupa ,,Rodzic z dzieckiem". Z grup tych korzystają dzieci od 2-4 lat, które nie uczęszczają na codzienne zajęcia grupowe. Zajęcia prowadzone są w salach bogato wyposażonych w pomoce oraz na placu zabaw w pełni dostosowanym dla osób niepełnosprawnych. Zajęcia na świeżym powietrzu cieszą się dużym zainteresowaniem, ze względu na kontakt z większą ilością dzieci. Wychodząc na przeciw zapotrzebowaniom oraz barierom komunikacyjnym, których rodzice nie są w stanie pokonać, stworzono wyjazdowy zespół terapeutyczny, który prowadzi terapię w domu. W jego skład wchodzą osoby uczące rodziców podstawowych zasad komunikacji oraz sposobów postępownia z dzieckiem (instruktaż prawidłowego karmienia, pozycjonowania dziecka, zabawy itp.). Rodzice są zapraszani do udziału w spotkaniach w ramach Grupy Wsparcia oraz grupowych zajęciach terapeutycznych prowadzonych, np. metodą Weroniki Sherborne, Knilla, Montessori, Denissona. Dzieci po ukończeniu 3 roku życia biorą udział w zajęciach grupowych 5 razy w tygodniu 4-6 godzin dziennie. Ponadto w razie potrzeby kontynuowana jest terapia indywidualna. Zajęcia grupowe odbywają się w 9 zespołach. Wśród nich jest jedna grupa dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, w której prowadzone są zajęcia metodą nauczania kierowanego i jedna grupa dla dzieci autystycznych, w której zajęcia oparte są na łączeniu wielu metod terapeutycznych. Już od dłuższego czasu zajmujemy się organizacją wyjazdów na basen dla osób z niepełnosprawnością dorosłych, młodzieży i dzieci. Dostrzegając zalety tej formy wsparcia terapeutyczno-rehabilitacyjnego wspieramy w ten sposób również dzieci młodsze, w wieku 3-7 lat oraz ich rodziców. Korzystający z tej formy wsparcia mają zapewniony w pełni przystosowany transport oraz opiekę wykwalifikowanego instruktora pływania. Oprócz wspomnianych działań, wszyscy rodzice, którzy zgłosili się do naszego Ośrodka Wczesnej Interwencji zapraszani są do udziału w spotkaniach, w ramach Grupy Wsparcia. Ośrodek Wczesnej Interwencji funkcjonuje w budynku Milickiego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych, przy ul. Kopernika 20 w Miliczu. Projekt realizowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych CEL PROGRAMOWY: Zwiększenie samodzielności osób niepełnosprawnych (beneficjentów projektu) 11. Hipoterapia Ta forma terapii służy zarówno rozwojowi sfery ruchowej jak psychicznej. Pozwala bowiem na regulację napięcia mięśniowego, wyrabianie schematu prawidłowego chodu, eliminowanie automatyzmów w ruchach dowolnych, przywracanie zaburzonej symetrii mięśni tułowia, rozwijanie możliwości lokomocyjnych osób z niepełnosprawnością, itp. Poza tym kontakt z koniem wpływa korzystnie na koncentrację uwagi, wprowadza w stan relaksu i odprężenia, wyzwala pozytywne emocje i pobudza zmysły. 12. Dogoterapia Metoda aktywizowania dziecka poprzez kontakt z odpowiednio przygotowanym psem w celu wspomagania procesu przywracania pełnej lub możliwej do osiągnięcia sprawności fizycznej i psychicznej oraz opanowania umiejętności zapewniających dziecku aktywne funkcjonowanie w codziennym życiu społecznym.
13. Muzykoterapia Muzykoterapia odbywa się poprzez wspólny ruch taneczny, śpiewanie ulubionych piosenek, poznawanie instrumentów, słuchanie muzyki, zajęcia animacyjne. Zajęcia pobudzają do działania i uczą współpracy i zapewniają relaks, dzięki któremu buduje się poczucie bezpieczeństwa i zaufania, pomaga się wyciszyć i redukuje napięcie. Zajęcia mają charakter grupowy co dodatkowo uczy nawiązywania kontaktu. Terapia muzyką służy wytworzeniu równowagi pomiędzy sferą przeżyć emocjonalnych a procesem fizjologicznym. Działania są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. |